تبلیغات
برکه ی اخلاص - آیا مى توان بدون تكان دادن لب ها و از ته دل نماز خواند؟
اطلاعیه
کتابخانه سایت فعال شد دوستان و کاربران عزیز به دلیل برخی مشکلات و انتقال سرورهای سایت بلاگفا به مکان جدید تا اطلاع ثانوی امکان آپدیت کتابخانه وجود ندارد از صبر و شکیبایی شما متشکریم
آیا مى توان بدون تكان دادن لب ها و از ته دل نماز خواند؟

خیر، زیرا یكى از واجبات نماز «ذكر» است. «ذكر» همان عبارت ها، جمله ها، كلمات و حروف خاصى است كه در جاى جاى نماز باید ادا شود و این امر بدون تكان دادن زبان و لب ها محقق نمى شود. بلكه اگر كسى استثناءً لال است احكام ویژه خود را دارد; مثلاً با اشاره باید نماز بخواند و... .
خداوند متعال مى فرماید: (لاَ تَجْهَرْ بِصَلاَتِكَ وَ لاَ تُخَافِتْ بِهَا)[1]; نمازت را با آواز بلند مخوان و بسیار آهسته اش مكن.
    بر مرد واجب است حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند بخواند و بر مرد و زن واجب است حمد و سوره نماز ظهر و عصر (و هم چنین تسبیحات اربعه) را آهسته بخوانند.[2]


    از مجموع آیه فوق و فتواى فقهاى بزرگ استفاده مى شود كه نماز باید خوانده شود و تمامى حروف از مخارج خودش ادا شود. بنابراین چون نمى توان بدون حركت زبان و لب ها حروف و كلمات را ادا كرد نماز خواندن به این شكل یا از ته دل باطل است.[3]



[1]. اسراء، آیه110.
[2]. امام خمینى، توضیح المسائل، مسئله 992 و 1007.
[3]. ر.ك: امام خمینى، تحریرالوسیله، ج1، ص166، مسئله11




منظور از آیه 110 سوره اسراء: (لاَ تَجْهَرْ بِصَلاَتِكَ وَ لاَ تُخَافِتْ بِهَا); نمازت را با آواز بلند مخوان و بسیار آهسته اش مكن. چیست؟

بر مرد واجب است حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند بخواند و بر مرد و زن واجب است حمد و سوره نماز ظهر و عصر (و هم چنین تسبیحات اربعه) را آهسته بخوانند.[1]
یكى از دلیل هاى مراجع در این مسئله روایاتى است كه از معصومین(علیهم السلام) رسیده و در كتاب هاى فقهى بررسى شده است.[2] هم چنین فتواى فقها در این مسئله ربطى به این آیه ندارد، چون جهر و اخفاتى كه در این مسئله وجود دارد، غیر از جهر و اخفاتى است كه در آیه از آن نهى شده است; آنچه در نماز صبح و مغرب و عشا فقها فرموده اند جوهر داشتن صداست، نه بلند كردن صدا و آنچه در نماز ظهر و عصر فرموده اند، جوهر نداشتن صدا است، نه آن كه حتى خود انسان هم صدایش را نشنود.[3] ولى آنچه در آیه مطرح شده غیر از این دو است مى فرماید: نمازت را به آواز بلند مخوان و بسیار آهسته اش مكن و میان این و آن راهى میانه جوى.
پس آیه ربطى به این مسئله فقهى ندارد، بلكه از افراط و تفریط در بلند خواندن و آهسته خواندن نهى مى كند.[4]
    ممكن است مقصود آیه این باشد كه: همه نمازها را بلند نخوان و یا همه را آهسته نخوان، بلكه راه میانه را انتخاب كن و بعضى نمازها را بلند و بعضى را آهسته بخوان. بنابراین هیچ منافاتى بین فتواى فقها در این مسئله با آیه مذكور وجود ندارد.[5]


[1]. امام خمینى، توضیح المسائل، مسئله 992 و 1007.
[2]. نجفى، جواهر الكلام، ج9، ص364 ـ 369; عاملى، وسائل الشیعة، ج6، ص82 ـ 86، باب 25 و 28، ابواب القرائة فى الصلاة.
[3]. امام، تحریرالوسیله، ج1، ص166، مسئله 11، القول فى القرائة.
[4]. محمد حسین طباطبایى، ترجمه المیزان، سید محمدباقر موسوى همدانى، ج 13، ص 312; همان، تفسیر نمونه، ج12، ص328.
[5]. سید محمد حسین طباطبایى، المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوى، ج13، ص12.

منبع




طبقه بندی: احکام نماز،
برچسب ها: احکام نماز، احکام، نماز، نماز خواندن بدون تكان دادن لب ها، خواندن نماز بدون تكان دادن لب ها، تکان ندادن لب ها در نماز، در دل نماز خواندن،


تاریخ : یکشنبه 24 اسفند 1393 | 10:32 ق.ظ | نویسنده : .. کریمی | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.
your-alt
با قرار دادن لوگوی ما در سایت یا وبلاگ خود از ما حمایت کنید

برکه ی اخلاص---->وبلاگی جامع با موضوع نماز

?